Viteza excesivă la volan contribuie la unul din fiecare trei decese produse în trafic, la nivel mondial, arată un raport al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS) numit „Gestionarea vitezei” (Managing speed). Măsurile de combatere a vitezei previn decesele şi leziunile din traficul rutier, fac populaţiile să fie mai sănătoase, iar oraşele, mai durabile.
Aproximativ 1.25 de milioane de persoane mor în fiecare an pe şoselele din întreaga lume. Studiile indică faptul că, de obicei, 40-50% dintre şoferi depăşesc limitele de viteză.
Şoferii care sunt bărbaţi, tineri şi se află sub influenţa alcoolului sunt mai predispuşi să fie implicaţi în accidente rutiere asociate vitezei.
Accidentele de circulaţie rămân principala cauză de deces în rândul tinerilor cu vârsta sub 30 de ani.
Se estimează că acestea generează costuri care variază între 3 şi 5% din PIB-ul ţărilor respective şi că împing multe familii înspre sărăcie.
Cu toate acestea, doar 47 de ţări din lume respectă bunele practici privind una dintre principalele măsuri de gestionare a vitezei, şi anume impunerea unei limite de viteză de 50 km/h sau mai puţin în zonele urbane şi permiterea autorităţilor locale să reducă aceste limite chiar mai mult pe drumurile din jurul şcolilor, zonelor de locuit şi al întreprinderilor.
„Viteza se află în centrul problemei globale a accidentelor din trafic. Dacă ţările ar aborda doar acest risc major, vor obţine în curând rezultate pozitive, prin drumuri mai sigure, atât în ceea ce priveşte vieţile salvate, cât şi prin creşterea mersului pe jos şi cu bicicleta, cu efecte profunde şi durabile asupra sănătăţii”, se arată în raportul OMS.
Măsurile de gestionare a vitezei includ:
Ţările care au înregistrat cele mai mari succese în reducerea drastică a ratelor de deces şi de leziuni în trafic, în ultimele decenii – printre care Olanda, Suedia şi Marea Britanie –, sunt cele care au adoptat o abordare holistică a acestei probleme.
Respectivele ţări au stabilit ca fiind prioritară viteza de siguranţă, ca una dintre cele patru componente ale sistemului de siguranţă, alături de drumuri şi margini ale carosabilului sigure, vehicule sigure şi utilizatori ai reţelelor de drumuri în siguranţă.
Prin reducerea vitezei şi îmbunătăţirea nivelului siguranţei, populaţiile acestor oraşe beneficiază de avantajele suplimentare generate de creşterea mersului pe jos şi a mersului pe bicicletă şi de reducerea poluării atmosferice şi fonice.
Astfel de acţiuni au, la rândul lor, beneficii pozitive pentru sănătate şi din punctul de vedere al ratelor bolilor cardiovasculare, ale cancerului, diabetului şi ale altor boli netransmisibile.