O treime dintre români îşi oferă mici cadouri spontane în fiecare lună, în timp ce 18% se răsfaţă o dată la şase luni, bărbaţii preferă mesele în oraş, iar femeile hainele, pantofii sau genţile, suma medie alocată fiind între 81 şi 200 de lei, se arată într-un studiu al MasterCard.
Astfel, pentru 53% dintre români micile cadouri spontane constau în articole vestimentare, pantofi sau genţi, dar în top se află şi ciocolata, dulciurile sau prăjturile (46%).
Hainele, pantofii sau genţile sunt alese în principal de femei (66% comparativ cu 40% dintre bărbaţi), în timp ce bărbaţii români preferă să ia masa în oraş (38% comparativ cu 23% dintre femei).
„Este ianuarie, iar în depresia specifică lunii mulţi dintre noi vor ceda tentaţiei de a-şi cumpăra un mic cadou spontan pentru a se înveseli. De fapt, cel de-al doilea Treat Index anual realizat de MasterCard relevă faptul că am devenit mai dornici să investim în recompensa perfectă: anul acesta, 42% dintre noi spun că îşi cumpără mici cadouri pentru a se înveseli, comparativ cu 33% care declarau acest lucru anul trecut. În orice caz, chiar dacă pentru cei mai mulţi dintre noi, preţul micilor cadouri spontane este lipsit de importanţă, atunci când vine vorba de cheltuieli serioase, bărbaţii sunt pe primul loc”, se arată într-un comunicat al MasterCard.
Cu peste 15.000 de subiecţi intervievaţi în 17 ţări, studiul MasterCard arată că, în timp ce ambele sexe preţuiesc tot mai mult puterea micilor cadouri spontane, bărbaţii sunt predispuşi să cheltuiască mai mult pe acestea decât femeile, contrar credinţei populare.
Rezultatele la nivel European arată faptul că bărbaţii îşi cumpără mici cadouri spontane la fel de frecvent ca femeile şi că cei mai mulţi dintre aceştia fac acest lucru mai frecvent de o dată pe lună (18% bărbaţii, 17% femeile). În ansamblu, se pare că bărbaţii tind să se răsfeţe la fel de des ca femeile, însă se bucură mai mult de cadouri cu preţuri mari: 24% dintre bărbaţi, faţă de 13% dintre femei, cheltuiesc pe recompense mai costisitoare, precum vacanţe, divertisment şi tehnologie.
Potrivit MasterCard, 18% dintre bărbaţii europeni cheltuiesc peste 100 euro pentru a-şi oferi un mic cadou, în timp ce doar 8% dintre femei cheltuiesc la fel de mult.
Chiar dacă bărbaţii cheltuiesc mult, femeile sunt cele care par a înţelege cu adevărat cât de importante sunt cadourile spontane pentru moral. Unul din trei bărbaţi a spus că îşi cumpără astfel de cadouri pentru a-şi schimba starea de spirit, în timp ce peste jumătate dintre femei au afirmat acelaşi lucru (51%).
Cele mai încântate femei provin din Turcia, unde un procent ridicat, de 67%, declară că micile cadouri spontane le fac fericite; totuşi, Turcia este şi ţara cu cei mai mulţi bărbaţi care se bucură de aceste mici recompense – peste jumătate dintre turci declarând, la rândul lor, că acestea îi înveselesc (51%), un procentaj situat peste media europeană, arată MasterCard.
Majoritatea oamenilor (58%) nu se simt vinovaţi pentru banii cheltuiţi ocazional pe lucruri mărunte ce îi fac fericiţi. Acest rezultat confirmă concluziile studiului de anul trecut, conform cărora micile cadouri spontane sunt considerate, de către cei mai mulţi, un drept fundamental. Totuşi, nu numai că femeile cheltuiesc mai puţin, dar rezultatele arată că se simt şi mai vinovate.
Suedezele se simt cel mai vinovate din Europa, cu 26% declarând că sunt încercate de un sentiment de vinovăţie (faţă de 16% în cazul bărbaţilor) – asta în ciuda faptului că suedezii sunt de aproape patru ori mai predispuşi decât suedezele să cheltuiască mai mult pe mici cadouri spontane.
Cercetarea a fost realizată de către Toluna pentru MasterCard în Austria, Belgia, Franţa, Germania, Italia, Olanda, Polonia, Rusia, Spania, Suedia, Elveţia, Turcia, Marea Britanie, Cehia, Grecia, Ungaria şi România.