Un nou studiu a descoperit o legătură între anumite alimente și anxietate

Un nou studiu efectuat de cercetători a arătat că, mâncatul în condiții de stres nu înseamnă neapărat o relaxare și o stare de confort, ci dimpotrivă.
Un nou studiu a descoperit o legătură între anumite alimente și anxietate

Este normal să optezi pentru alimente care îți oferă confort atunci când te simți stresat. Acest tip de mâncare te ajută să te simți mai bine.

Cu toate acestea, cercetări noi arată că alimentele bogate în grăsimi, pe care le alegi pentru a-ți îmbunătăți starea, ar putea, de fapt, să alimenteze anxietatea și stresul.

Ce spune cel mai recent studiu

Un studiu publicat în Biological Research a investigat modul în care o dietă bogată în grăsimi saturate afectează bacteriile intestinale, comportamentul și chimia creierului la șobolani. Echipa de cercetare a împărțit șobolanii adolescenți în două grupuri: jumătate au primit o dietă standard, cu aproximativ 11% grăsimi timp de nouă săptămâni, iar ceilalți au avut o dietă bogată în grăsimi, cu 45% grăsimi, majoritatea saturate, provenind din produse de origine animală.

Pe parcursul studiului, cercetătorii au colectat probe de fecale și au evaluat microbiomul animalelor, adică bacteriile intestinale. După nouă săptămâni, animalele au fost supuse unor teste comportamentale. Comparativ cu grupul de control, cei care au consumat o dietă bogată în grăsimi au luat în greutate.

De asemenea, au prezentat o diversitate semnificativ redusă a bacteriilor intestinale. O diversitate bacteriană mai mare este asociată, în general, cu o sănătate mai bună, a explicat autorul principal, Christopher Lowry, profesor de fiziologie integrativă la CU Boulder, într-o declarație de presă.

Grupul cu dietă bogată în grăsimi a arătat, de asemenea, niveluri mai ridicate de exprimare a trei gene implicate în producția și semnalizarea serotoninei, un neurotransmițător cunoscut sub denumirea de „hormonul fericirii”. Acest lucru a fost mai evident într-o regiune a trunchiului cerebral asociată cu stresul și anxietatea.

Serotonina poate declanșa răspunsuri similare anxietății

Deși serotonina poate stimula sentimentele pozitive, anumite subseturi de neuroni pot declanșa răspunsuri similare anxietății atunci când sunt activate. Unul dintre cele trei gene care au prezentat o expresie crescută în regiunea trunchiului cerebral legată de stres și anxietate a fost asociată și cu tulburările de dispoziție și un risc crescut de suicid la oameni, a menționat Lowry.

Obținem grăsimi trans și saturate din alimente precum:

• ulei de cocos
  • unt și smântână
  • produse de patiserie și plăcinte
  • mezeluri și cârnați
  • brânzeturi
  • chipsuri

Obținem grăsimi nesaturate, sau „grăsimi sănătoase”, din:

• nuci și semințe
  • leguminoase
  • avocado
  • pește
  • ouă
  • carne de pasăre

Rezultatele studiului arată că acest consum excesiv de grăsimi poate duce nu doar la creșterea în greutate, ci și la înrăutățirea stresului și anxietății.

Cum poate o dietă bogată în grăsimi să ducă la niveluri mai mari de stres și anxietate?

Atunci când consumi constant mai multe grăsimi decât are nevoie corpul tău, se poate schimba compoziția microbiomului intestinal, în principal prin reducerea diversității și a numărului de bacterii „bune” din intestin, explică Newgent.

„Dar ține cont că și o abundență de proteine sau carbohidrați poate afecta sănătatea intestinului… nu este limitat la prea multe grăsimi,” adaugă ea.

Datorită conexiunii dintre intestin și creier, cercetările au arătat că anxietatea se poate agrava la cei care au un microbiom intestinal dezechilibrat, explică nutriționista Melissa Prest. „La fel, când bacteriile intestinale sănătoase sunt restabilite prin dietă și suplimente, simptomele de anxietate se pot îmbunătăți,” adaugă ea.

Acest studiu confirmă ceea ce au raportat și alte studii legate de schimbările microbiomului intestinal atunci când grăsimile sunt nutrientul predominant, spune Prest. Totuși, este nevoie de mai multe cercetări la oameni pentru a confirma aceste rezultate.

Sursă foto: Shutterstock.