OSER1, proteina care influențează longevitatea la oameni. Descoperire istorică la Universitatea din Copenhaga

Cercetătorii de la Universitatea din Copenhaga au făcut o descoperire istorică, după ce au identificat o proteină, denumită OSER1, despre care au probe că influențează longevitatea la oameni.

Cercetătorii din întreaga lume încearcă, de mult timp, să afle de ce unii oameni trăiesc mai mult decât alții și cum putem profita la maximum de viața noastră din ce în ce mai lungă.

Acum, cercetătorii de la Centrul pentru Îmbătrânire Sănătoasă, Departamentul de Medicină Celulară și Moleculară de la Universitatea din Copenhaga au făcut o descoperire istorică. Oamenii de știință au observat că o anumită proteină, cunoscută sub numele de OSER1, are o mare influență asupra longevității.

„Am identificat această proteină care poate prelungi longevitatea. Este un nou factor pro-longevitate și este o proteină care există la diferite animale, cum ar fi muștele de fructe, nematodele, viermii de mătase, dar și la om”, a declarat profesorul Lene Juel Rasmussen, autorul principal din spatele noului studiu.

Deoarece proteina este prezentă la diferite animale, cercetătorii concluzionează că noile rezultate se aplică și la oameni.

„Am identificat o proteină prezentă în mod obișnuit în diferite modele animale și la om. Am analizat proteinele și am legat datele de la animale la cohorta umană utilizată, de asemenea, în studiu. Acest lucru ne permite să înțelegem dacă este sau nu translatabilă la om”, a precizat Zhiquan Li, un alt autor al studiului.

„Dacă gena există doar în modelele animale, poate fi greu de transpus în sănătatea umană, motiv pentru care noi, la început, am analizat potențialele proteine ale longevității care există în multe organisme, inclusiv la om. Pentru că, într-un final, suntem interesați să identificăm genele longevității umane pentru posibile intervenții și descoperiri de medicamente”, a mai explicat profesorul Li.

Proteina OSER1 deschide calea pentru un nou tratament

Cercetătorii au descoperit OSER1 atunci când au studiat un grup mai mare de proteine reglementate de factorul major de transcripție FOXO, cunoscut ca un hub de reglementare a longevității, notează ScienceDaily.com.

„Am găsit 10 gene care, atunci când – am manipulat expresia lor – longevitatea s-a schimbat. Am decis să ne concentrăm pe una dintre aceste gene care a afectat cel mai mult longevitatea, numită gena OSER1”, a dezvăluit Zhiquan Li.

Atunci când o genă este asociată cu o durată de viață mai scurtă, crește riscul de îmbătrânire prematură și de boli asociate vârstei. Prin urmare, cunoașterea modului în care OSER1 funcționează în celule și modele animale preclinice este vitală pentru cunoștințele despre îmbătrânirea umană și sănătatea umană în general.

„În prezent, ne concentrăm pe descoperirea rolului OSER1 la om, dar lipsa literaturii existente reprezintă o provocare, deoarece foarte puțin a fost publicat pe acest subiect până în prezent. Acest studiu este primul care demonstrează că OSER1 este un regulator semnificativ al îmbătrânirii și longevității. În viitor, sperăm să oferim informații cu privire la bolile specifice legate de vârstă și procesele de îmbătrânire pe care OSER1 le influențează”, a mai declarat Zhiquan Li.

Cercetătorii speră, de asemenea, că identificarea și caracterizarea OSER1 vor oferi noi ținte medicamentoase pentru bolile legate de vârstă, cum ar fi bolile metabolice, bolile cardiovasculare și neurodegenerative.

„Astfel, descoperirea acestui nou factor pro-longevitate ne permite să înțelegem mai bine longevitatea la om”, a concluzionat Zhiquan Li.

Totul despre colonoscopie. Dr. Oana Dolofan: „Nu orice pacient poate face colonoscopie”