Această rundă de finanțare aduce cu sine câteva schimbări semnificative, menite să sporească atractivitatea programului și să faciliteze tranziția către un viitor energetic mai sustenabil.
În acest an, programul Casa Verde a debutat pe 6 septembrie cu etapa de înscriere a instalatorilor.
Această etapă preliminară este esențială pentru a asigura că persoanele fizice vor avea acces la o listă de instalatori acreditați și competenți, capabili să realizeze proiectele finanțate prin program în conformitate cu standardele de calitate și siguranță.
Persoanele fizice interesate să beneficieze de finanțare vor putea să își depună dosarele începând cu data de 27 septembrie.
Înscrierile se vor desfășura online, pe platforma dedicată programului.
Administrația Fondului pentru Mediu informa în urmă cu o săptămână că perioada de transmitere a documentelor solicitate instalatorilor validați în cadrul programului în sesiunea 2023, se prelungește până la 20.09.2024, inclusiv.
„Sesiunea de înscriere a instalatorilor în programul Casa Verde 2024 este una considerabil simplificată și clarificată, însă anul acesta există o cernere riguroasă a firmelor participante. Având în vedere că pentru înscriere firmele trebuie să depună o garanție de 200.000 de lei, numărul de instalatori care dispun de această sumă sau o pot obține prin intermediul băncilor este mult mai redus decât în anii anteriori”, a declarat pentru „Adevărul” Sorin Lăpădatu, fondator NEXO Instalconstruct, firmă instalatoare participantă în programul Casa Verde 2024.
Potrivit acestuia, până anul trecut, mulți instalatori reușeau să obțină această garanție prin intermediul IFN-urilor, însă noile reglementări au eliminat această opțiune, prin urmare în sesiunea Casa Verde 2024 se vor înscrie firmele capabile să îndeplinească cerințele financiare mai stricte. „Noi, la NEXO Instalconstruct, ne-am înscris în programul Casa Verde depunând garanția în numerar, însă credem că puține firme instalatoare dispun de această sumă sau o pot obține ușor de la bănci”, a adăugat el.
Totodată, sesiunea de înscriere a fost prelungită, întrucât multe firme încearcă să obțină garanția necesară prin intermediul băncilor, iar termenul inițial de 5 zile s-a dovedit insuficient.
De asemenea, acesta a fost prelungit la aproape trei săptămâni, însă în continuare nu este suficient, mai cu seamă că, în cele mai multe dintre cazuri, băncile oferă garanția în cel puțin o lună de zile.
„Prin urmare, în sesiunea din acest an se vor înscrie mai degrabă firme instalatoare mai mari, cu o situație financiară stabilă și cu o capacitate de ofertare și instalare completă – panouri solare, baterii de stocare a energiei, montaj și chiar și pompe de căldură, pentru a instala în timp cât mai scurt pentru un număr cât mai mare de beneficiari.
Sesiunea din acest an a programului Casa Verde 2024 este mult mai complexă, odată cu introducerea bateriilor în pachetul de soluții eligibile. Acest lucru este deosebit de benefic pentru beneficiari, sprijinind tranziția către energie verde și stimulând dezvoltarea acestui domeniu în România.
Odată cu aceste noi adăugiri, programul contribuie la creșterea numărului de case inteligente, un fenomen în plină dezvoltare în România. Tot mai mulți români, inclusiv beneficiarii Casa Verde, aleg să își extindă proiectele prin achiziționarea suplimentară de kilowați-oră (kWh), dar și prin instalarea de pompe de căldură, pentru a obține independență energetică totală. Acest lucru le permite să nu mai fie racordați la rețelele de distribuție de energie, eliminând dependența de furnizori”, a explicat Lăpădatu, adăugând că programul Casa Verde 2024 dă un mare impuls segmentului de case inteligente în România, fiind un catalizator pentru adoptarea soluțiilor de energie regenerabilă și sustenabilă.
Pentru a obține finanțare prin programul Casa Verde Fotovoltaice, solicitanții care sunt persoane fizice trebuie să depună online următoarele documente:
1. Cererea de finanțare:
2. Documente de identitate: actul de identitate al solicitantului, valabil la data înscrierii în aplicație; împuternicire notarială (dacă cererea este semnată de altcineva); actul de identitate al persoanei împuternicite (dacă este cazul).
3. Certificate fiscale: certificat de atestare fiscală privind obligațiile de plată către bugetul de stat (emis de Ministerul Finanțelor); certificat de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale (emis de autoritatea locală).
4. Documente de proprietate: extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile, care să ateste dreptul de proprietate al solicitantului asupra imobilului unde se instalează panourile; extras de carte funciară (nu mai vechi de 60 de zile) pentru teren (dacă panourile se montează pe teren); copia cărții funciare colective (dacă imobilul are mai multe proprietari).
Sursă foto: Shuttertsock.