Proprietarii de mașini vechi vor plăti din nou taxa de poluare din 2026. Cât vor scoate din buzunar

Începând cu 1 ianuarie 2026, proprietarii de autoturisme mai vechi vor trebui să achite din nou o taxă de poluare, potrivit autorităților.
  • Publicat:
Proprietarii de mașini vechi vor plăti din nou taxa de poluare din 2026. Cât vor scoate din buzunar

Românii care dețin vehicule mai vechi vor fi obligați să plătească din nou o taxă de poluare începând cu 1 ianuarie 2026, potrivit unui anunț recent al autorităților. Această măsură vine în contextul eforturilor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră și de aliniere la cerințele europene privind protecția mediului. Decizia a stârnit deja controverse, având în vedere istoricul tumultuos al taxei auto în România.

Un istoric controversat al taxei auto

Taxa auto a fost introdusă pentru prima dată în 2007, suferind multiple modificări de-a lungul anilor sub diferite forme: taxa de primă înmatriculare, taxa de poluare și timbrul de mediu. De fiecare dată, a generat nemulțumiri printre șoferi, iar Comisia Europeană a criticat-o frecvent pentru caracterul său discriminatoriu față de vehiculele second-hand importate.

Ultima versiune a taxei, timbrul de mediu, a fost eliminată în 2017, moment care a dus la o explozie a importurilor de mașini second-hand. Numai în acel an, peste 500.000 de vehicule la mâna a doua au fost aduse în țară, multe dintre ele având norme de poluare depășite.

Spre exemplu, dacă acum un proprietar al unei maşini cu o normă de poluare Euro 2 sau Euro 3 plăteşte un impozit de aproximativ 100-150 de lei, conform acestei propuneri, va plăti până la 1.900 de lei impozit anual pentru maşină.

„O mașină veche de 20 de ani, în normă de poluare EURO 2, va avea de plătit undeva între 350 și 400 de euro. Nu e definit 100%, am vorbit de achiziție. Nu numai că achiziționăm o mașină veche care poluează, dar vrem s-o ținem. După ce că ea are 15-20 de ani, vrem s-o mai ținem 10 ani (…) Astăzi suma [de plată] e undeva la 160-170 de lei pe an. De mâine am dori să se ia în calcul norma de poluare, iar în funcție de asta, dacă automobilul e EURO 2 sau EURO 3, vorbim probabil de 1.800 – 1.900 de lei pe an”, a declarat Mihai Bordeanu, director general automobile Dacia, scrie romania.europalibera. 

Cum va funcționa noua taxă?

Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a declarat că noua taxă va fi aplicată anual și va fi calculată în funcție de vechimea și nivelul de emisii al autoturismului. Autoritățile iau în considerare mai multe variante pentru implementare:

Taxă anuală diferențiată – se va plăti în funcție de norma de poluare (Euro 3, Euro 4, Euro 5 etc.)

Taxă la încasarea RCA – posibilitatea de a include costul în asigurarea auto obligatorie

Impozit majorat pentru vehicule vechi – impunerea unei taxe mai mari la impozitul anual al vehiculelor cu emisii ridicate

Detaliile exacte ale aplicării noii taxe urmează să fie stabilite în urma consultărilor cu reprezentanții industriei auto și a dezbaterilor publice.

Reacțiile șoferilor și impactul asupra pieței auto

Decizia de reintroducere a taxei de poluare a generat reacții mixte. Unii consideră că este o măsură necesară pentru reducerea poluării în marile orașe și stimularea achiziționării de vehicule mai noi și mai puțin poluante. Pe de altă parte, mulți români se tem că nu vor putea suporta costurile suplimentare, având în vedere că parcul auto din România este unul dintre cele mai învârstă din Europa, cu o medie de peste 16 ani.

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) susține ideea unei taxe anuale pentru vehiculele poluante, argumentând că aceasta va duce la o modernizare a parcului auto. În schimb, reprezentanții pieței de mașini second-hand critică măsura, susținând că va duce la creșterea prețurilor la vehiculele mai noi și la scăderea valorii de revânzare a celor vechi.

Guvernul urmează să finalizeze proiectul legislativ până la finalul anului 2025, iar implementarea efectivă a taxei va avea loc din 1 ianuarie 2026. Până atunci, autoritățile vor analiza impactul social și economic al acestei taxe și vor propune eventuale scheme de compensare pentru categoriile vulnerabile.

Sursă foto – mblach / Envato

Urmărește CSID.ro pe Google News
Maria Crișan - Web-editor
Sunt pasionată de tot ce ține de sănătate și lifestyle. Jonglând dintotdeauna cu „armele” cele mai puternice, cuvintele, îmi place să împărtășesc cu cititorii diverse sfaturi și idei despre tot ceea ce înseamnă o viață trăită sănătos și frumos. Lucrez în jurnalism de 3 ani, ...
citește mai mult